Sihir gibi üretim

Bıkkınlık içindeki pek çok anne baba çocuklarına paranın ağaçta yetişmediğini, dolayısıyla arabaların da ağaçta yetişmediğini hatırlatıp durur. Her ne kadar ebeveynler ikincisini dile getirerek nadiren can sıkıyor olsalar da, yaşı kaç olursa olsun, araba meraklıları için otoparktaki pırıl pırıl bir arabanın, belirli bir kalıba göre biçim verilen, birbirine tutturulan ve kaynaklanan ham parçaların bir araya getirilmiş hali olduğuna inanmak zordur.

Otomobil rüyasından gerçeğe giden yolda Habasit kayışları her yeni yaratımda önemli bir rol oynuyor. Bir otomobil üretim tesisi, çok sayıda iç ve dış tedarikçiden binlerce bileşeni topladıktan sonra, birden fazla otomobilin montajını bir defada, etkili ve eşzamanlı olarak yapmak için kusursuz bir taşıma işlemi yapabiliyor olmalıdır.

İlk adım ve ötesi

Yeni bir modelin eskiz defterine çizilmesinden nihai montajına kadar geçen bütün zaman, her yerde üç ila beş yıldır. Bu durum, sürekli değişen bir endüstride müthiş bir öngörü gerektiriyor. Araba tasarımcıları, satın alıcının otomobildeki yeni estetiğe ilişkin vizyonunu biçimlendirecek olguları en az beş yıl öncesinden tahmin edebilmeliler.

Bir modelin, üretiminin kabul edilmesinden önce bir dizi farklı ortam içinden geçerek evrilmesi gerekir. Temel konsept çizimleri önce özel bilgisayar tasarımı ekipmanıyla yeniden oluşturulur. Sonra bunlar kil modeller olarak kopyalanır, prototip pazar analistlerince gözden geçirilir, aerodinamik mühendisleri tarafından hava akışı parametreleri bakımından değerlendirilir. Kapsamlı bir inceleme ve değerlendirmeden sonra model onaylanır ve mühendisler nihayet tasarıma özgü çeşitli parçaları üretmek için gereken araçları yapmaya başlarlar.

Bir üretim tesisinin metal pres alanında, ham çelik ve diğer hammaddeler levhalar halinde yapılırlar ve arabanın gövde panellerini oluştururlar. Şasi adıyla bilinen iç çatkı olarak hangarda montaj hattına giderler, kabuğun her bir parçası dikkatle bağlanır. Montajın ağır kaldırma ve erime sıcaklığı gibi unsurlar gerektiren tehlikeli aşamalarında genellikle mükemmel hassasiyetleri ve mukavemetleriyle değer kazanan robotlar kullanılır. Bazı işlerin robotlara yaptırılması sayesinde işçiler, üretimde ortaya çıkan duman, zehirli gaz ve kaynak alevi gibi olumsuz etkilerden korunmuş da olurlar.

Yine de hiçbir robot, maharetli ve zeki bir işçinin yerini tutamaz. Günümüzün pek çok modern tesisinde üretim personeli hangarla aynı hızda hareket eden bir konveyör bandının önünde, ayakta durarak çalışmaktadır. Bu sistem genel montaj kalitesini ve üretkenliği iyileştirmekle kalmaz; sistemdeki özel tasarlanmış insan taşıyıcılar işyerinde güvenliği de arttırır. Özellikle sırt ve boyun yaralanmalarını önleme konusunda etkilidir bu araçlar.

Habasit bu temel uygulamaya yönelik olarak, kaymaz yüzeyli, boyu 150 metreyi, eni dört metreyi bulabilen güvenilir bantlar sunuyor, böylece işçiler bant üzerinde hem hızlı hem de güvenli bir şekilde çalışabiliyorlar. Kayış, çalışma esnasında statik elektriklenmeyi önleyecek bazı özelliklerle tasarlanmıştır. Araçta yer alan hassas elektronik parçaların zarar görmesine engel olmak ve daha rahat çalışma ortamını garanti etmek için kayış üzerindeki statik elektrik boşaltılır. Antistatik, şiddetli darbeye ve aşınmaya/yıpranmaya dayanıklı mükemmel özellikler, birçok farklı uygulama için elverişlidir. Örneğin, işçiler taşıtla aynı bant üzerinde birlikte hareket ederken, tekerlek bağlantılarının yerleştirildiği, son montaj işlemlerinin yapıldığı araba taşıyıcılarda olduğu gibi.

Bir araba dört saat içinde birleştirilebiliyorsa da, güvenlik ve performans açısından doyurucu standartları karşılaması için ki göz kamaştırıcı bir dış görünümden söz etmiyoruz bile, bir dizi testten geçirilmek zorundadır. Hatta araba boyanmadan önce, dışının hafif yağla silindiği parlak bir odadan geçirilir. Bu sayede sac üzerindeki kusurlar kolayca görülür ve onarılır. Bu, arabanın dış dünyaya çıkarılmadan önce geçtiği incelemelerden sadece biri.

Her aşamada başarı için donatılmış

Endüstrideki en önemli tedarikçilerden biri olan Habasit, metal presleme işlemlerinden gövde ve boyahane süreçlerine kadar, otomotiv endüstrisinin her aşaması için donatılmış, insan taşıyan ve araba taşıyan montaj, su testi ve son denetleme hatlarına yönelik işlemleri eksiksiz bir şekilde tamamlamaktadır. Sadece montaj işlemleri değil, otomobil bileşenleri üretimi de söz konusu; örneğin lastik veya akü üretiminde de Habasit kayışlarıyla donatılmış konveyörler kullanılıyor. Habasit,­ bez takviyeli ve plastik modüler bantları, güç aktarma ve zaman kayışlarıyla kapsamlı bir çözüm paketi sunuyor.

Plastik modüler bantlar 1990'ların sonunda daha hafif, ama daha uzun ömürlü bir seçenek olarak pek çok türde lastik, çelik zincirli ve çelik çubuklu konveyör sistemlerinin yerini almaya başladı. Şimdi de HabasitLINK® plastik modüler bant ürün grubu, güçlü ve uygun maliyetli niteliklerinden ötürü otomotiv endüstrisinin vazgeçilmez araçları haline geldi. Taşıt montaj sürecindeki sert koşullara dayanacak biçimde tasarlanmış yüzey, gerek insan gerekse araba taşımaya yetecek güçte, üstelik hassas ve güvenli taşıt konumlandırma olanağı veriyor.

Habasit ayrıca, üretilen araçlar kadar özelleştirilmiş uygulamalar oluşturmaya destek olan, derinlemesine hesap yapan araçlar da geliştirmiştir. Habasit, operasyonlar başladıktan sonra, tesiste bakım ve onarım yapmaya her zaman hazır, derin bilgiye sahip mühendisleri aracılığıyla 7/24 global destek sunuyor.

Tekrar tekrar altını çizelim: bu dinamik hizmeti sayesindedir ki Habasit, endüstrideki hemen hemen tüm büyük markaların gözünde bir numaralı tedarikçi konumunda bulunuyor.

Habasit Şubat ayında, Almanya'nın Hannover kentinde gerçekleşecek uluslararası Lastik Teknolojisi Fuarında bazı otomotiv üretim çözümlerini tanıtacak. Otomobilin geleceği söz konusu olduğunda, hayal gücü her şey demektir. Para ağaçta yetişmiyor elbette, ama günümüzün sihirli üretim dünyası kendi mucizelerini yaratmaktan da geri durmuyor. Habasit konveyör kayışları, bir hayalin kağıt üzerindeki halinden gerçek dünyanın somun ve cıvatalarına giden yolda gereken tüm fikirleri içinde taşıyor. (ST)

Craig KenhartOtomotiv ve Lastik Endüstri Segmenti Müdürü

Jens NiepmannOtomotiv ve Lastik İş Geliştirme

Bizi, Tire Technology Expo 2018'deki standımızda (stant no. 7080) ziyaret edin ve kayış sektöründeki son teknolojiyi görün! www.tiretechnology-expo.com

sayfa yükleniyor

lütfen bekleyiniz...

HIGHLIGHTS / Arşiv

HABASIT HIGHLIGHTS / select location

Habasit