Kağıtta köklü değişiklik, endüstride yeni sayfa

Outi Kukkamaki Outi Kukkamaki Endüstri Segment Müdürü

"Kağıt endüstrisinde çalıştığımı söylediğimde herkes bana, 'Ama bu ölmekte olan bir endüstri!' diyor ve ben de 'Öyle mi?' diyorum. Kağıtsız bir ofis için uğraşıyor, gazeteni internetten okuyor olsan da, aslında her gün epeyce kağıt kullanıyorsun. Kağıt mendili, kahve bardağını, internetten verdiğin siparişle gelen koliyi düşün diye cevap veriyorum".

Habasit'te kağıt sektörüne yönelik Endüstri Segment Müdürü Outi Kukkamaki uzmanlık alanını süratle dönüştüren değişimler karşısında gözü pek. Yaklaşık yirmi yıldır bu endüstrinin içinde ve dijitalleşmenin dünyayı nasıl değiştirdiğini ilk fark edenlerden biri. Yazılı basın ciddi bir inişe geçmiş olsa da Outi, kağıt işinde yeni bir pazarın ufukta belirdiğini ve bu alanın parlak bir gelecek vaat ettiğini düşünüyor.

Kağıdın kelimelerden bağımsız yaşamı

Prenses Diana'nın 1981'deki kraliyet düğünü sırasında gazete ve dergiye olan talep öylesine çoktu ki, Avrupa'da gazete kağıdı bulunmaz olmuştu. Aynı şey 1998'de Fransa FIFA Dünya Kupası'nı kazandığında da yaşandı.

Basılı kelimelere olan alışkanlık gittikçe azalırken, kağıdın kendisine olan talep için bu söz konusu değil. Dijitalleşme e-ticarette muazzam bir artışa yol açtı, bu da global çapta taşınan milyonlarca ürün için çok katmanlı ambalaj gereksinimi doğurdu. Sadece Kuzey Amerika'da, ürünlerin % 95'inin gönderimi oluklu mukavva kutularıyla yapılıyor. Bu, yaklaşık 60 milyon ton karton gereksinimi demek.

Tüketiciler tarafından da kolayca doğal karşılanabilecek bir diğer faktör, gıda endüstrisindeki karton ürünlerinin hızlı artışı. Sağladığı rahatlıktan ötürü kağıt ambalaj, firmalar için temel bir pazarlama aracı haline geldi ve çevre sorunlarına ilişkin farkındalığın artması, plastik ambalajdan kağıda dönüşte ciddi bir etki yarattı.

Geri dönüşümün geleceği yeniden yazılıyor

Kağıt gibi büyük bir endüstri için, sürdürülebilirliğin giderek önem kazanan bir konu olması şaşırtıcı değil. "Günümüzün gazete kağıdı, eski gazete ve dergilerden yapılıyor" diyor Outi. "Avrupa'daki neredeyse tüm kağıt fabrikaları 0 geri dönüştürülmüş elyaf kullanıyor.Bir geri dönüşüm tesisine gitsem, geçen hafta okuduğum gazetenin önümüzdeki haftanın gazetesi olacağını görebilirim."

Kağıt iyi bir dost gibi; her zaman sana geri döner, desek yeridir. Geri dönüştürülmüş elyaf, kullanılabilirliği ve yüksek ekonomik değeri sayesinde, büyük ölçüde gazete kağıdı üretiminde mekanik elyafın yerini aldı.

"Ağacı elyafa dönüştürmek için öğütme işlemi çok fazla enerji gerektirir," diye açıklıyor Outi. Prosesi işletmek için güvenilir odun kaynağına ve çok fazla güç kaynağına sahip olmak zorundasınız. Finlandiya’da, bu kağıt fabrikalarından biri ile aynı şehirde yaşıyorsanız, fabrika çalışmaya başladığında lambaların bir anlığına söndüğünü farkedersiniz. Bu fabrikalardan biri, evde bir yılda tükettiğinizden daha fazla enerjiyi bir saatte kullanır.

Ambalaj olacak kartonlar sınıfına göre işlenmemiş elyaftan (birincil ambalaj için) ya da geri dönüştürülmüş malzemeden (ikincil ambalaj için) yapılır. Satın aldığınız ürünlerin içine koyulduğu birincil ambalaj esas olarak işlenmemiş elyaftan yapılır, çünkü baskıya uygunluk ve dış görünüm önemli unsurlardır. Dünyada en yaygın sınıf olan konteyner kartonu ise genellikle elyaf tabanlı malzemeden dönüştürülür ve gönderileri korumada ikincil ambalajlama için kullanılır. Hem ekonomik nedenlerle hem de daha iyi koruma bakımından ambalajlamada trend daha hafif, daha sürdürülebilir ve daha sağlam olmaya doğru gidiyor.

Yakın zamanda karton bardakta önemli ölçüde çığır açan bir yenilik yapıldı. Paket servis kahve bardaklarında, bardağın şeklini koruması için epeyce plastik barındırdığını hiç düşünmüş müydünüz? Bu artık değişmek üzere. Plastik içermeyen ve bardağın 0 geri dönüşümünü sağlayan yeni bir işlem geliştirildi.

Tuvalet kağıdı göz ardı edilmeyecek bir lüks yoksa temel bir ihtiyaç mı?

Endüstride çoğu zaman dikkat çekmeyen bir diğer sektör ise kağıt mendildir. Batı Avrupa'da her yıl 20 milyar rulodan fazla tuvalet kağıdı kullanılıyor. Güya ölmekte olduğu söylenen bu sektör yaklaşık 10 milyar Avro değerinde.

Geçmişte insanlar tuvalet kağıdının yerine ne kullandığı bütçelerine bağlıymış. Örneğin zengin Romalılar gül suyuyla ıslanmış yün kullanırken, Fransız soyluları dantel tercih edermiş. Az miktarda da olsa günümüzde tuvalet kağıdını lüks olarak gören bir kesim hala var. Örneğin Beyoncé, sadece Portekiz malı Renova kullanıyor. Rulosu üç doları bulan, kırmızısı, mavisi ve ipeksi yeşiliyle kendine özgü renklerde üretilen bir tuvalet kağıdı...

Çoğumuz için ise tuvalet kağıdı olmazsa olmaz bir gereksinim. Bir ankette insanlara, ıssız adaya gitseler yanlarına neler alacakları sorulmuş, I'u tuvalet kağıdı diyerek gıdadan bile daha yüksek bir sıraya yerleşmiş.

Yarının kağıt potansiyeli

İçinde peçetenin, kağıt havlunun ve bebek bezinin de bulunduğu kağıt endüstrisi, hijyen konusunda farkındalık ve Çin gibi çabuk büyüyen pazarlardaki net gelirlerin artışıyla, öyle görünüyor ki hızlı yükselişini sürdürecek.

"Yakında, gelişmekte olan ülkelerde de piyasada canlanma olacak" diyor Outi, "ama hızla artan bu büyümenin bebek bezini bile geride bırakarak, kadın hijyen ürünlerinde görülmesini bekliyoruz. Kadınların menstrual dönem sağlığı öne çıkartılarak sosyal yaşamda daha güçlü kılınmaları, son yıllarda çok önem kazanmış bir konu."

Dönüşüm ihtiyaçlarının karşılanması

Outi, kağıt baskı ve son işlemlerinde pazar lideri olan Habasit'in iyi konumlandığına ve piyasadaki dönüşümün getirdiği yeni gereksinimleri karşılayacağına inanıyor. Ambalaj endüstrisinde, Habasit bantları kutulama işleminde, kutu tabakalarını yıldırım hızında yapıştırma, katlama ve taşıma işlemlerinin karmaşık bir şekilde otomasyonunu içeren güçlü bir konumdadır. Hızlı ve zorlu uygulamalarda her kayışın sabit bir sürtünme katsayısı, boyutsal kararlılığı ve yüksek aşınma direnci olması gerekiyor.

Elastomer kaplı proses kayışları, tuvalet kağıdı gibi hassas malzemelerin taşınmasında ideal bir yol.

"Tuvalet kağıdı çok hassas bir prosestir" diyor Outi. "Kayışlar gerçekten kaliteli olmalı ve kağıdı zedelememek adına tutuşu da son derece yumuşak olmalıdır."

Kağıt ne kadar çeşitliyse kayış gereksinimleri de o kadar çeşitli oluyor ve Habasit'de her birine uygun çözüm var. Ölmekten çok uzakta bir sektör olarak, kağıt hepimizin hayatında önemli bir yer tutuyor ve yakın bir zamanda da yok olup gideceğe hiç benzemiyor. (ST)

sayfa yükleniyor

lütfen bekleyiniz...

HIGHLIGHTS / Arşiv

HABASIT HIGHLIGHTS / select location

Habasit